‘Voeljeleesboek’, serie voelboeken voor jonge braillelezers
Het maken van …
Voordat ik aan dit project begon te werken, wist ik dat het in elk opzicht een uniek project zou zijn; zowel interessant als uitdagend.
Om deze reden heb ik het hele proces gedocumenteerd: van ontwerpschetsen, prototypen en testen, tot productie die geheel in Nederland heeft plaatsgevonden.
Om het project te realiseren heb ik nauw samengewerkt met de Visio School in Rotterdam. Het project is samen met Dedicon gemaakt en ondersteund door Stichting Novum.
Tijdens het ontwikkelen
-
Handgemaakte regenjassen en bloemen; gebruikt om het verhaal over een jongetje en zijn hond te illustreren. -
Twee jonge leerlingen die plezier hebben met het testen van een prototype en een 3d voorwerp. -
Een jonge braillelezer die een prototype test. -
Binnenwerk: de verhalenpagina’s zijn wit met braille en gedrukte tekst. De illustratiepagina’s zijn in kleur en voorzien van braille. -
Illustratiepagina uit een boek over een klein meisje dat haar eigen hengel maakt. Dit boek wordt geleverd met een hengeltje en een vis. -
Handgemaakte boodschappentassen met braille-kaarten die gebruikt zijn om het verhaal over een jongetje en zijn kar te illustreren. -
Een illustratiepagina over een spin op zoek naar een plek om zijn web te maken. De kinderen moeten de draad volgen, in dit geval door de gaten in een plak kaas … -
Verhaal over een jongetje die een kar maakt en die gebruikt om boodschappen te doen. Het boek wordt geleverd met een op maat gemaakte wagentje en een geurende roos. -
Een leerling die een illustratie van een pop test; ze kamt het lange haar. -
Proeflezen van het braille. -
Illustratiepagina’s: braille en handgemaakte illustraties van een pop met lang haar. -
Handgemaakte katten voor één van de verhalen. Ze zijn niet blij met het vooruitzicht dat een klein meisje hun zachte vacht zal kammen.