‘Voeljeleesboek’, serie voelboeken voor jonge braillelezers

De bal is lek

Dit is een activiteitenboek dat helemaal over een bal gaat. Het is een eenvoudig verhaal waarbij slim gebruik wordt gemaakt van de allereerste woorden in braille. Het woord ‘bal’ bevat de eerste letters in braille, die kinderen in Nederland leren: b - a - l.

Het verhaal zelf roept de kinderen op om actief mee te doen met een strandbal en toverstaf. Beginnend met een illustratie van een leeggelopen strandbal, moeten de kinderen de echte bal opblazen. Daarna gebeuren er vreemde dingen: de bal verandert in vier kleine zachte balletjes, verdwijnt dan achter een doek om vervolgens in een wiel te zijn veranderd. Met behulp van de toverstaf om op de illustratie te tikken, moet het kind proberen het wiel weer in een bal te veranderen. Eindelijk, na eerst veranderd te zijn in een ballon, verandert de bal weer in een strandbal.

Onder begeleiding kan een kind of een groep kinderen samen lezen en actief deelnemen aan het verhaal, waarin er veel herhaling voorkomt. Door actieve betrokkenheid ervaren de kinderen begrippen als ‘vol’ en ‘leeg’. Toen ik de illustraties testte, was er veel sociale interactie tussen de kinderen, die verschillende rollen namen om het verhaal uit te voeren. Om de nauwe relatie tussen de 3D-bal en de 2D-tactiele illustratie van de bal te versterken, heb ik dezelfde materialen gebruikt. De ballon is ook een echte ballon (extra sterk ;-) die ik op de pagina heb genaaid.