Zes voelboeken voor kinderen

Ann M. Conefrey, ,

De afgelopen twee jaar heb ik met brailledocenten en hun leerlingen samengewerkt aan het ontwerpen en produceren van een geheel nieuwe reeks voelboeken voor jonge braillelezers. De serie, bekend als ‘voeljeleesboek’ (een vervolg op de voelboeken voor zeer jonge kinderen) heeft het doel om braille geletterdheid en het leesplezier te stimuleren bij kinderen in de leeftijd van 5 tot 9 jaar.

Ziende kinderen hebben keuze te over als het gaat om prachtig geïllustreerde verhalenboeken. Dit is echter niet het geval voor kinderen met een visuele beperking, dus toen ik werd gevraagd om de serie te ontwerpen, maakte ik graag van de gelegenheid gebruik om bij zo’n waardevol project betrokken te worden. Het tovert een glimlach op mijn gezicht, wetende dat jonge kinderen die braille leren, nu de magie kunnen ervaren van verhalen die tot leven komen op de pagina’s van deze tactiele boeken.

Dubbele spread met het verhaal in braille, tactiele illustratie en op maat gemaakte handpop
Elk boek bevat braille met gedrukte tekst, tactiele illustraties en 3D-objecten voor een positieve, interactieve en inclusieve leeservaring.

Voeljeleesboek

Deze serie tastbare prentenboeken is om verschillende redenen uniek. Het is de eerste in zijn soort in Nederland, dus er waren geen referenties of blauwdruk voor de uitvoering ervan. Ik kreeg de verantwoordelijkheid, niet alleen om de boeken te ontwerpen en de productie te beheren, maar ook om een ​​workflow te ontwikkelen om in de toekomst meer kwalitatief hoogwaardige tactiele boeken te kunnen maken.
De docenten kwamen met een concept voor de serie en omschreven de doelstellingen en onderwijsvereisten in een briefing, die de ruggengraat van het project vormde. Door alleen eenvoudige braillewoorden te gebruiken, hebben de leerkrachten de verhalen op een slimme manier geschreven om te corresponderen met verschillende niveaus van vroege brailleontwikkeling, als onderdeel van het braillecurriculum. Heel jonge kinderen die de eerste letters in braille nog aan het leren zijn, kunnen samen met een ouder kind, leerkracht of ouder lezen.
De tactiele illustraties, in combinatie met een eenvoudige zin in braille, helpen de verhalen te ondersteunen en voegen een extra betekenislaag toe. Bovendien is het plaatsen van een strook boven de braille een inventieve manier om het juiste gebruik van de vingers te stimuleren. Naast de illustraties bevat elk boek een 3D-model dat meer interactie met de verhalen stimuleert en dus een beter begrip van taal door ervaring. Bij de boeken zit ook een map met leestips en een braillealfabet om ouders te helpen bij het ondersteunen van hun kind.

De subpagina’s geven een korte beschrijving van elk boek samen met een selectie foto’s. De boeken zijn allemaal in het Nederlands geschreven. De Engelse vertalingen zijn fictief.

De zes voelboeken: ieder omslag heeft een andere kleur linen en is bedrukt met de titel en een tactiele illustratie; de openingsflap is beplakt met stof.